Tuesday, December 20, 2011

DANAU TOBA MEDAN INDONESIA - DAY 2

06 November 2011.. dah masuk hari kedua di kota MEDAN.. masih tak nampak lagi ape2 yang best kat sini... seawal 7 pagi, kami dah berkumpul untuk ke DANAU TOBA yang sejauh 5-6 jam dari kota medan.. mmg jauh.. naik kematu duk dlm van.. jom tgok gmbar smbil bercerita..
monyet2 di danau toba..sangat2 jinak.. mase nak snap2 ni aku takut2 jgak, kang tak pasal2 kene terkam.. 
otw ke danau toba.. Amani tido spnjang perjalanan.. kakak airis pun same.. 
inilah danau toba... sangt2 teruja bile sampai kat sini.. baru la terasa best skit sejak semalam ade kat sini.. besar sangat2 tasik ni.. jom bace skit sejarah danau toba...
Danau Toba adalah sebuah danau vulkanik dengan ukuran panjang 100 kilometer dan lebar 30 kilometer..dengan aras permukaan setinggi lebih kurang 900 meter (3,000 kaki)  ce korang byangkan besar mane.. terletak di Provinsi Sumatera UtaraIndonesia. Danau ini danau terbesar di Indonesia dan Asia Tenggara. Kat tengah2  danau pulak ade sebuah pulau vulkanik bernama Pulau Samosir.
 Danau Toba terjadi saat ledakan sekitar 73.000-75.000 tahun yang lalu dan merupakan letusan supervolcano (gunung berapi super) . bahan-bahan vulkanik yang dimuntahkan gunung itu sebanyak 2.800 km³, dengan 800 km³ batuan ignimbrit dan 2.000 km³ abu vulkanik . Debu vulkanik yang ditiup angin telah tersebar ke separuh bumi, dari Cina sampai ke Afrika Selatan. Letusan terjadi selama 1 minggu dan debunya mencapai 10 km di atas permukaan laut.
Letusan gunung berapi ini meyebabkan  menghapuskan jumlah manusia sehingga  60% dari jumlah populasi manusia bumi saat itu, iaitu sekitar 60 juta manusia. 
Setelah letusan tersebut terjadi, terbentuk lah  kaldera yang kemudian dipenuhi air dan terjadilah tasik yang sekarang dikenal sebagai Danau Toba. Tekanan ke atas oleh magma yang belum keluar menyebabkan munculnya Pulau Samosir di tegah2 danau toba,.,,









2 comments: