Monday, November 22, 2010

LEMBU TERKORBAN...


Salam kawan2.. sambungan dari cerita raye haji tak abih2 lagi ni.. ni la lembu yang akan disembelih sekejap lagi... awal2 pagi lagi airis dah bagun.. pkul 6.45 aku trus mandikan die sbb excited nak bwk airis g tgok lembu..=) pkul 7.00 pgi kami sampai kat kandang.. yang pegi tengok cume, Abah, Papa, Ibu, Airis dan abg ipar aku serta anaknya Haikal n dania.. dengan x mandi lagi bebudak tu sibuk jugak nak ikut.. jom layan gambar kami..
* awas... entry ini ada gambar2 yang tidak sedap dipandang oleh mata kasar.. kena pandang guna mata halus...hhehehe
baru sampai kat tempat penyembelihan lembu.. lembu ni disembelih dah diuruskan oleh Wak Maskom dan anaknya sahaja.. terer sungguh Wak Maskom melapah lembu tu..
sempat lagi possing si kecik ni.. tegok la kakak dania tu, rambut pun x sikat lagi, sibuk nak ikut..tapi xpe la..leh teman kakak airis..
OMG!!! saya takut la ibu tgok lembu tu mengelupur... hehehe.. kalo takut, ttup mate la airis.. nape kamu ttup telinga pulak... time ni ber das das kaki ngan tangan airis kene tembak ngan nyamuk...
Ready tuk disembelih oleh ustaz Shukor.. Bismillahhirahmanirrahim...
ALHAMDULILLAH....setelah disembelih... memancut2 darah keluar dari leher lembu ni.. gambar ni la yang buat tak sedap tekak aku ni..
wajah kepuasan setelah dapat melihat lembu disembelih...
ni wajah kepuasan jugak ke ni?? ni bukan kepuasan tgok lembu ni.. ni kepuasan digigit nyamuk bertalu2..hehehe
Wak dan anaknya dah mula melapah kulit lembu yang disembelih tadi.. berasap2 badan lembu tu... biasala, daging lembu kan panas...
hampir selesai..dikerja kan oleh 2 org pekerja sahaja.. tererr kan mereka ni,..
ape yang penting.. amik dging batang pinang dulu.. baru aku tau slama ni daging batang pinang tu terletak diantara tulang belakang lembu...
upacara melapah daging lembu tuk diagihkan pada org2 kampung..
my big bro..

selesai sudah majlis Qurban keluarga kami dan daging2 pun dah selamat di sedekahkan kepada org2 kampung.. ade satu lagi yang belum selesai
.......................................................................................

MAJLIS AQIQAH DAN CUKUR JAMBUL DANISH RAYYAN IN NEXT ENTRY!!

4 comments:

Cik Jue said...

ayu nyeri tengok darah yang memancut...satu lagi baru tahu yang batang pinang kat belakang ingat kat kaki..hahahahha

echa said...

pic kena sembelih tu memang x leh tengok...nyeri la.

ayu said...

cik jue: tu la.. sy pun x tau jgk dging btg pinang kat blakang... heheh..

cik bal: tu la cik bal.. kembang tekak...

MamaYatie said...

hi ayu..cute jer muka airis tutup telinga tu..hahaha

kita abaikan jer cik anon yg takder sopan santun itu..macam best?!!