Tuesday, November 8, 2011

09.11.2011 TAHUN KE 4 ABANG MENJADI BIDADARA SYURGA

RASA ITU HADIR LAGI...
Assalamualaikum..


Entah kenapa dah pukul 10.45 pg baru ibu teringat  hari ni adalah hari lahir abang.. hmmm.. ibu ketuk2  kepala.. ibu lempang2 pipi.. kesal sgt dengan diri ibu sendiri sebab lupakan tarikh yg sgt2 bermakna.. ibu terlalu penat, sampai tarikh hari lahir abang pun ibu boleh lupa.. kalau abang ada kat dunia, abang hukum la ibu, abang minta lah apa sahaja sebagai denda sebab ibu lupa tarikh lahir abang.. Tapi hakikatnya.... ermmm..


saat ibu mula menulis coretan ini,ibu dah berjanji pada diri ibu sendiri yang ibu takkan menitis kan air mata lagi.. tapi, belum sebaris ibu menulis, dah mencurah2 air mata ibu keluar.. ibu tak tau..dan ibu tak faham.. setiap kali hari lahir abang tiba, pasti ibu buat coretan.. entah untuk siapa yang baca pun ibu tak tahu.. seolah2 ibu menganggap abang yg baca coretan ibu.. hmm.. sampai mcm tu skali ibu fikir kan??? tapi, jauh disudut hati ibu, ibu tau... walaupun abang jauh di alam sana, tapi abang tetap ada.. wlaupun tak nampak di alam nyata, abang mesti tau ape yg ibu rasakan.. KERINDUAN...DAN KESEDIHAN disaat ini.. disaat perpisahan selama lamanya buat  kita  didunia...


Abang dah 4 tahun.. dah besar.. dan abang dah punyai 2 org adik.. adik airis dan adik amani.. comel2 semuanya adik2 abang.. macam abang juga..bila lahir je adik amani kedunia, saling tak tumpah muka adik dengan wajah abang yang ibu lihat pada 9.11.2007 jam 5.02 pgi 4 tahun yg lalu.. Ibu lahirkan abang dalam keadaan yang tenang.. walaupun hati ibu sayu.. walaupun kudrat ibu lemah menahan kesakitan, tapi.. ibu tetap bersyukur kerana dapat lahirkan abang dari rahim ibu dalam keadaan yang sempurna.. ibu dan papa lah diantara insan2 yang terpilih menerima ujian Allah yang maha hebat ini.. Allah tau kekuatan kami.. Terima Kasih Ya Allah.. mungkin ada hikmah yang Engkau sembunyikan dari kami di sebalik pemergian Bidadara syurga ini..


09.11.2007 : 05.02 pagi Jumaat
Terkulai layu tubuh abang sebaik sahaja keluar dari rahim ibu.. tiada lagi linangan air mata..tiada lagi tangisan dari papa dan ibu.. cuma ibu tak sempat2 nak tgok wajah kesayangan ibu yang ibu kandungkan selama 9 bulan..ibu peluk abang.. ibu cium abang sepuas2nye.. kerana ibu tau ini lah ciuman dan pelukan terakhir buat kita.. panas lagi tubuh abang.. suci... bersih...gebu pipi abang.. sangat2 comel.. cume mata,leher, lengan, dan peha abang terluka sebab tali pusat yang melilit abang terlalu kuat dan terik.. terlupa seketika sakit yang ibu rasa tadi dek kerana puas melihat wajah abang yang suci itu..


09.11.2007 : 08.00 pagi Jumaat
hujan turun renyai saat atok bawak abang balik ke rumah maklang.. tanda menangisi juga pemergian bidadara syurga..ibu dibenarkan keluar wd pada tengahari jumaat 9.11.2007.. ibu mohon kebenaran pada doktor untuk melihat abang buat kali terakhir,  melihat abang di mandikan..dikafankan.. dan di kebumikan.. terima kasih dr Monisha.. walaupun bukan beragama islam, tapi doc sgt2 memahami keadaan ibu.. Abang dah sampai kat rumah maklang.. atok letakkan abang diatas sejadah dan dilbaringkan abang di katil yang selalu ibu tidur..bak kata maklang, kadang2 ade juga terbau wangi dalam bilik tu sampai skrang.. hmmm.. mungkin abang yg datang...


09.11.2007 : 12.00 tghri Jumaat
pkul 12 tghri, ibu terus blik kg, dalam keadaan sakit jahitan..menangis2 ibu dlm kereta dek menahan rasa sakit yg amat sgt.. tambahan pula ibu tak dpt memangku abang disebabkan keadaan yg tak mengizinkan.. Abang di pangku oleh wan dan naik kereta berasingan dari kami.. sampai saja dikampung, cepat2 ibu  turun kereta tanpa menghiraukan keadaan ibu yg sakit.. ibu peluk abang... ibu bisikkan  di telinga abang.." KITA JUMPA DISYURGA YE SAYANG.. TUNGGU IBU DI SYURGA.. JANGAN LUPAKAN IBU" berkali2 ibu bisikkan di telinga abang.. ibu cium2 dan ibu peluk2 abang sekuat2 hati ibu..


09.11.2007 : 02.00 ptg Jumaat
Papa ambil abang dari ibu untuk dimandikan.. tiada air mata yang mengalir... hanya papa tersedu2 menahan tangisan disaat memangku abang untuk dimandikan.. atok dan wan peluk ibu.. atok jugak menangis teresak2.. selepas di mandikan, Imam Musa mengkafankan abang.. abang dipakaikan serban.. ditayamumkan juga abang.. tinggal  beberapa minit lagi sebelum kita berpisah.. berpisah selama lamanya di dunia.. sunguh comel abang semasa dipaikan serban.. ibu tersenyum dalam tangis melihat wajah abang yg sungguh suci, bersih dan berseri2 itu...


09.11.2007 : 2.45 ptg
Abang di sembahyangkan..Rugi rasenye ibu x dapat turut sembahyangkan abang.. ibu hanya mampu melihat dari jauh...


09.11.2007 : 02.50 ptg  Jumaat
tibalah masa untuk kita berpisah... papa mengendong abang dalam kain pelikat yang dipakaikan dileher papa.. kalau ikutkan hati, nak juga ibu ke kubur melihat saat2 abang dikebumikan... tapi, ibu dlm keadaan kotor... nt lain pula yg jadi.. saat abang hendak pergi.. sempat sekali lagi ibu kucup pipi abang walaupun dalam bungkusan kain kapan..."SELAMAT TINGGAL ABANG.. SELAMAT TINGGAL UNTUK SELAMANYA- LAMANYA.. INSYAALLAH.. KITA AKAN BERTEMU DI SYURGA..."


Selamat hari lahir buat Abang,, semoga Abang berbahagia disana bersama bidadara dan bidadari syurga.. kami disini tak akan pernh melupakan Abang... Selamat Tinggal Abang...

setalah 4 tahun abang pergi, baru lah ibu diberi kekuatan untuk menyambung kisah RASA ITU HADIR LAGI PART 2.. sesiapa yang nak baca kisah Abang dari mula, boleh klik Kat link ni

Nukilan Ibu Naufal & Airis
09 Nov 2011
Tahu ke 4 Abang Pergi...

14 comments:

syawalsimpsons said...

mmg sedey bila baca..bagaikan saya pon berada sekali dekat ngan akak...sabar ye kakak...abang akan sentiasa menunggu akak kat sana...

aEn+aReaL=Ryan said...

x dpt nk abiskan bacaan..air mata da penuh..:(

Harap akak Tabah..

–•-•»(•°whØØþ whØØþ€€°•)«•-•– said...

hati menjadi gundah semacam bila baca n3 ni... tergenang air mata kak na... semoga ayu tabah ..

Sh@ S@peri said...

insyaALLAH anak ayu akan tunggu ayu disana nanti...harap ayu sentiasa tabah...

Sh@ S@peri said...

insyaALLAH anak ayu akan tunggu ayu disana nanti...harap ayu sentiasa tabah...

::Mamalyna:: said...

sedih sangat2... al fatihah

Anonymous said...

Al-Fatihah untuk Naufal..

mama shila said...

Kadang-kadang dugaan yg diberi oleh-Nya membuatkan kite jadi lebih cekal dan tabah..Insyaallah ayu..mungkin arwah akan jadi penyelamat ayu di sana kelak..amin..

mama shila said...

Kadang2 dugaan yg diberkan oleh-Nya membuatkan kite jadi lebih cekal dan lebih tabah..Insyaallah ayu..mungkin arwah akan jadi penyelamat ayu disana kelak..semoga tabah2 selalu ayu..amin..

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

moga ayu terus tabah dan tabah...sekurang2 kehadiran airis n amani membawa seribu kegembiraan buat ayu...

kak jue kagum dengan ayu...

alfatihah buat insan tersayang....

anie said...

alfatihah..

memang perit rasa kehilangan org yang kita sayang...
semoga ayu tabah..

papa said...

sabar syg..kite semua akan jpa ngan abang..papa,ibu,kakak ngan adik teringin sgt nk jpa abang..al-fatihah bt anak papa..

putri_ farish said...

sedey bile bce entri awk ,ayu.....mmg berat utk melalui saat2 getir mcm tu.bile sye bce seolah2 saye yg berada di tempat awk....
al-fatihah buat arwah ...

aku eyfa said...

sedih nye..saya asyik nangis je bile bca nie..awak memang seorang ibu yang tabah..kalau saya di tmpat awak..saya mungkin tidak setabah awak..