Tuesday, November 30, 2010

DAH PANDAI NAK MAKAN SENDIRI..

ni la gayenye anak dara ni kalo dapat makan sendiri.. skang ni dah xnak suap2 dah.. kat kedai makan pun same.. tunggang langgang, bersepah2 meje kedai makan tu kalo die dapat pegang sendiri sudu ngn pinggan.. hehehe.. tapi, pandai pulak suap sudu tu dlam mulut.. bagus..bagus.. wlau pun airis nak makan sendiri, tapi xde la ibu biar je die mkn.. ibu suapkan jugak.. byk mane sgt la yang masuk dlm mulut berbanding yang tumpah ye tak? hehehe jom layan pic airis..


mmmmm... delicious... nak ke???sedap sungguh sampai mengetap bibir...


eh eh.. possing pulak daa...aduiii airis ni.. abis la rmbut tu kotor... siap lentok2 kepala plak die..alamak dah abis ke... ibu ni beli kecik sangat...kesiannye ank ibu.. nt ibu beli lain ye...hehehe..shelaka...gigit bekas pun xpe la... sikit sgt isi nye.. mane cukup ni...

layan airis makan eskem lak jom..

memule papa suap...
pastu pegang sendiri la... jgn leceh..=)hmmm.. sikit je ibu bagi airis.. kontot je.. nak lagi.. nak lagi..nak lagi..

MY SWEET HOME IN PROGRESS

tadaaa.... ni la perkembangan rumah baru kami... skang dah siap pasang grill...xde la pasang yang mahal2 pun.. cuma yang termampu je.. same pulak rupenye ngan grill jiran sebelah..hehehe..
insyaallah, hari sabtu ni, kami akan pasang lampu or kipas n cuci rumah tu.. so, bulan 1 boleh la bukak iklan tuk disewakan...hmmm sayangnya... tpi nak buat mcmana... kalo gaji kami ni cecah 20k sebulan xpe jugak kan? sewa Quarters lagi nak kena byar.. so, keputusannya mmg kami dah nekad nak sewakan.. harap2 ada org yang nak sewa n dapat jaga rumah kami sebaik2 nya... Amin..

bahagian dapur..
master bed room

JGN HANTAR ANAK ANDA KESINI...

PUTRAJAYA - Tindakan tidak berperikemanusiaan seekOr seOrang pengasuh yang bertindak menampal mulut, muka dan tangan anak asuhannya dengan pita pelekat semata-mata untuk memaksa kanak2 itu diam memakan diri (padan muke!) apabila dia ditahan baru2 ini.

Pengasuh berusia awal 20-an itu ditahan pada pukul 4 petang pada 23 nOvember lalu di sebuah taska di Presint 14 di sini selepas pOlis menerima satu lapOran daripada ibu Raif Alfian Farid Alfian, 18 bulan.

Kejadian tersebut telah berlarutan sejak OgOs lalu tetapi hanya diketahui ibu mangsa, Hazlina Rahmat, 29 apabila dia dimaklumkan Oleh penjaga kepada kanak2 lain yg turut menghantar anak mereka ke situ 18 nOvember lalu.

Hazlina ditunjukkan sekeping gambar di mana tertera imej anaknya yg sedang menangis dgn mulut, muka serta tgn nya dilekat dan diikat dgn pita pelekat.

Difahamkan taska tersebut mempunyai 5 pengasuh yg mengasuh lebih 30 Orang kanak2 berusia antara 2 bulan hingga 6 tahun dengan kadar bayaran RM300 sebulan.

Hazlina mendakwa, walaupun masih belum pandai bertutur, Raif seakan cuba memberitahunya sesuatu kerana kerap menangis dan menendangnya setiap kali hendak ke taska tersebut.

"Anak saya akan menangis @ merengek kerana dia trauma setiap kali ternampak benda yg dilekatkan dgn pita pelekat."

"Saya cuba bersemuka dgn pemilik taska namun dia menafikannya sehinggalah saya membuat lapOran pOlis."

Dakwa Hazlina, terdapat kanak2 lain yg turut dilayan dgn buruk seperti tgn mereka dimasukkan ke dlm laci & dibiarkan menyusu sendiri.

sumber: kOsmO 30 nOv.

NOTA: Ya Allah... nasib baik ibu tak hantar airis kat taska ni.. kalo tak tak tau ape pulak yang diorg buat kat anak ibu.. mase airis kecik dulu, nyaris2 ibu nak hantar airis ke situ... Allah slamat kan kita... Airis dapat pengasuh yang paling baik dalam dunia ni.. Amin... terima kasih Ya Allah...

Monday, November 29, 2010

PETUA AGAR ANAK IKUT CAKAP IBUBAPA


1.Setiap pagi, sebelum pergi sekolah, anda berdiri di belakang anak dan kedua-duanya (anak dan ibu atau bapa) menghadap kiblat.

2.Letakkan kedua-dua telapak tangan ibu/ayah yang dirapatkan atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang 1 inci dari rambut.

3. Bacakan al Fatihah dan Alam-nash-rah... hingga habis.

4. Niat dalam hati mohon pada Allah: "Ya Allah permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan hati, lembutkan hati dan ditetapkan iman dan mohon anak aku ini mendengar cakap ibu bapanya".

5. Kucup dahi anak dan biarkan dia pergi ke sekolah. Telapak tangan anda (ibu/bapa) ada aura dan gunakannya sebaik-baiknya.


SEMOGA ANAK2 KITA MENJADI ORNG YANG BERGUNA.. AMIN..RENUNG-RENUGKAN DAN SELAMAT BERAMAL...

Monday, November 22, 2010

LEMBU TERKORBAN...


Salam kawan2.. sambungan dari cerita raye haji tak abih2 lagi ni.. ni la lembu yang akan disembelih sekejap lagi... awal2 pagi lagi airis dah bagun.. pkul 6.45 aku trus mandikan die sbb excited nak bwk airis g tgok lembu..=) pkul 7.00 pgi kami sampai kat kandang.. yang pegi tengok cume, Abah, Papa, Ibu, Airis dan abg ipar aku serta anaknya Haikal n dania.. dengan x mandi lagi bebudak tu sibuk jugak nak ikut.. jom layan gambar kami..
* awas... entry ini ada gambar2 yang tidak sedap dipandang oleh mata kasar.. kena pandang guna mata halus...hhehehe
baru sampai kat tempat penyembelihan lembu.. lembu ni disembelih dah diuruskan oleh Wak Maskom dan anaknya sahaja.. terer sungguh Wak Maskom melapah lembu tu..
sempat lagi possing si kecik ni.. tegok la kakak dania tu, rambut pun x sikat lagi, sibuk nak ikut..tapi xpe la..leh teman kakak airis..
OMG!!! saya takut la ibu tgok lembu tu mengelupur... hehehe.. kalo takut, ttup mate la airis.. nape kamu ttup telinga pulak... time ni ber das das kaki ngan tangan airis kene tembak ngan nyamuk...
Ready tuk disembelih oleh ustaz Shukor.. Bismillahhirahmanirrahim...
ALHAMDULILLAH....setelah disembelih... memancut2 darah keluar dari leher lembu ni.. gambar ni la yang buat tak sedap tekak aku ni..
wajah kepuasan setelah dapat melihat lembu disembelih...
ni wajah kepuasan jugak ke ni?? ni bukan kepuasan tgok lembu ni.. ni kepuasan digigit nyamuk bertalu2..hehehe
Wak dan anaknya dah mula melapah kulit lembu yang disembelih tadi.. berasap2 badan lembu tu... biasala, daging lembu kan panas...
hampir selesai..dikerja kan oleh 2 org pekerja sahaja.. tererr kan mereka ni,..
ape yang penting.. amik dging batang pinang dulu.. baru aku tau slama ni daging batang pinang tu terletak diantara tulang belakang lembu...
upacara melapah daging lembu tuk diagihkan pada org2 kampung..
my big bro..

selesai sudah majlis Qurban keluarga kami dan daging2 pun dah selamat di sedekahkan kepada org2 kampung.. ade satu lagi yang belum selesai
.......................................................................................

MAJLIS AQIQAH DAN CUKUR JAMBUL DANISH RAYYAN IN NEXT ENTRY!!

STORY MORY DI HARI RAYA AIDILADHA..

Tahun ni kami sekeluarg beraya di Putrajaya... pas sembahyang raya baru kami bertolak ke kampung di Serting.. Sebelum solat, singgah makan di rumah maklang airis kat Presint 8.. sempat la makan nasi himpit, rendang ( aku yang masak ) n kuah kacang... tapi x la sesedap masakan mak.. jom la layan gambar dimalam raya n gambar2 di pagi hari raya aidiladha

kisah @ malam raya korba
n.. bahan2 tuk membuat rendang.. rendang aku simple je, mmg org Neghori buat rendang mcm ni.. heheh..agaknye la..

setelah diblender cili n bwg2 tadi n then di gaulkan dgn daging.. eh, lupe lak nak snap gmbar serai tadi..
taraa... dah siap tuk dimakan bersama nasi himpit...hehehe..
pedas yang amat.. terlebih lada...=)
nak tau si kecit tu tgah buat ape????

^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^

haaa... ni la hobi baru AiriS.... suke main pinggan mangkuk yang ade dalam almari ... pandai pulak keluarkan sendiri tu.. agak2 dah cukup je tuk die main, die sendiri yang tutup kabinet tu... "dah, dah, " die cakap... bijak.. bijak... kamu airis..=)

@ pagi raya aidiladha
nak pegi mane tu mak cik.. siap bwk buku tu..=)
sebelum bertolak ke masjid n rumah maklang..
* rimas nengok rambut airis time ni.. x dan nak potong sbb kedai dh bnyak tutup..


airis tgah praktice buai adik... hmmm camne la aku dah ade adik nt ye...
with sepupu sepapat airis yang sangat rapat...

Hari Raya Qurban tahun ni, maklang airis nak buat aqiqah tuk Baby Rayyan @ DOBOT.. maklang airis cadang nak beli lembu n kongsi 7 bahagian kami adik beradik.. nantikan kisah lembu terkorban di next entry ok..

AIRIS 3RD WINNER JAIJINA CONTEST

Alhamdulillah.. airis dapat no 3.. tahniah ye airis.. airis dapat sepasang GAP PYJAMAS dan duit RM 30... tq aunty... nt leh sambut besday echa same ngan airis ye.. besday diorng kan same..hehehe..

ni gambar yang bertuah tu
tahniah juga buat pemenang yang lain... mmg comei2..
nak tgok entry kemenangan, jom terjah link ni
http://jaijina.blogspot.com/2010/11/pemenangnya-adalah.html

Sunday, November 21, 2010

Saturday, November 13, 2010

WEEKEND YANG HAPPENING...

Weekend ni papa cume cuti hari sabtu.. hari ahad papa dah keje balik.. so, kami menghabiskan masa dari pagi sampai petang dengan aktiviti bersama.. seawal jam 9 pgi keluar dri rumah, jam 7 mlm baru balik..hehehe.. penatt... apetah lgi bile berbadan dua ni.. tapi seronok sgt dpt habiskan mase bersama family..nak nak bile tengok keletah airis bile dah dapat kaki ni.. menonong je jlan sorang2 xnak di pegang... ade je orng yang die berkenan, die singgah jap.. adoiii... sabar je la AiriS ni...
jom la layan gambar kam
i ke Md Valley smlm..possing jap dlm kete...pssttt.. gemuknye aku..org berbadan dua mmg cenggitu kan? comeii..hahaha
nak cari sweter airis..sebab sweter yg ade sume dh kecik..
bape byak kali try daa... airiS pun naik bosan.. =)kalo prasan, sume gambar kat tangga.. sbb si kecik ni dok panjat tangga je kojenye..so, testing kt tangga pun x pe la.. janji rock..=)dah mule boring..."adoii ibu ni... bile nak abis try ni.. penat la airis..."hahaha...kelaka la airis ni..possing la skit, ibu nak amik gmbar ni..kalo g shopping complex, wajib la ade menda alah ni kan.. dan harus la ditunggang oleh anak dara ni.. nmpak dari jauh je dah tunjuk..nakkk..nakkk.. muke x leh bla je bile dpt naik.. org duk kat atas.. die duk kat lantai..
part paling best.. sepah2 kan barang2 yang ade...hehehe...abis stokin tu airis sepah2 kan kat bawah... tertonggeng2 la, pekerja kedai tu susun balik...aku dah x larat nak ligan airis kesana kesini.. papa plak duk sibuk pilih kasut..last2 x bli gak..

lupe plak nak story.. mase kami ade kat F.O.S tu, terjumpa plk kawan lama mase kat unit k JPA dulu.. Nurul Kamariah @ Kuyun.. jauh bebenar bdak tu berjalan.. tapi x sempat snap gmbar, sibuk sgt borak sampai kamera ade kat tgan pun lupe nak snap gmbar..ape daa...

sume gmbar kat atas diambil guna my Sony Cybershot
x larat nak bawak Nikon gedabak..