Tuesday, December 29, 2009

hepi nue yer..2010..


...HEPI NEU YEAR BUAT SEMUA...

Semoga tahun baru ini menjanjikan peningkatan dan kemajuan buat diri aku. Moga dikurniakan kesihatan, keamanan fikiran dan jiwa, dan dikurniakan rezeki yang murah serta halal untuk aku dan keluarga.
dan juga dikurniakan kekuatan dan semangat yang kental untuk menghadapi tahun baru dan hidup yng lebih mencabar...Amin...
Alhamdulillah, dengan izin Allah, tercapai jua azam yang disimpan dari tahun 2007 hingga 2009.. tahun 2010 ni kena ada azam baru plak.. ape ek? xpe, ada 1 hari lg..leh pikir azam ape plak tuk 2010..walauape pn, hepi neu yer buat kengkawan sume... tahun dpn kita jmpe lg sbb esok aku mc..hehehe..

...GOOD BYE 2009...

Monday, December 28, 2009

PD pulak..bejalan sakan..

papa tidokan airis..papa pun xnak mdi..papa kate, drpade mdi baik die jg anak kesayangan die tu..pastu ngan papa papa skali tido..
tgk la..madi sakan..uwan lah yg pling sonok mndi ngan anak, ank buah n cucu die..
eh! mane dtg nye transformers nih?..jom lawan..ada brannnn ke?
wajah2 airis kepanasan di tepi pantai4 mak dara pingitan..amboi..cyg nye uwan kat airis
hehe...yg ni family kami..
wah...cantiknya.. pemandangan kat klia..sempat gak snap pic flight ni..

cameron lagi..

cactus valley...wah..rase cam ade kat pdg pasir je
ape serius je muke ank ibu ni..sejuk nye saye..nak peluk ibu! tolong! tolong!mase ni kat taman rerame..airis tido je..papa n ibu lak yg posing lebih
airis dengan rerame nye..

Wednesday, December 23, 2009

coti-coti malaysia

cuti awl muharram hr tu, kami mmg dh plan nk g cameron.hotel pun dh book awl2..kami pegi 1 family belah asben..tapi rasenye mmg percutian ni xseronok lgsung sbb airis demam.. kesian airis, dh la demam, papa ngan ibu bwk plak g tempat sjuk2..maafkan papa ngn ibu ye airis..pg sabtu, awl2 pg kitorg bertolak pkul 8am.. kami rncang nak ikut simpang pulai sbb jln sane x bahaya mcm jln tapah.. tapi, same je.. jauh lg ada la.. dlm perjlanan nk mendaki ke cmrn, airis muntah2..mgkin die pening n skit telinga..dh la dengan hujan , jem lg, penat nye xleh nk ckp..airis mmg dh ngis sbb x selesa duk dlm kete..penyudahnye, sampai kat hotel kul 5 ptg... penat sungguh la hai

mase baru nak bertolak airis bukan main seronok.. tggu la jap-jap lg...
xtvt peberet airis..titon dlm kete..(titon*tido)dilarang sms sewaktu memandu.. danger!!! ( sms sape tu syg oi)singgah lunch kat r&r tapah..ibu xpat mkn..airis asik nak bekepit ngn ibu je
selamat dtg ke cameron highlands...

demam pulak..adoyai...

cirit pun x abes lg, airis dh demam plak..aduh..ciannye ank ibu..kalau leh bia la ibu yg demam..xsggup ibu nk tgk airis sakit..hari rabu mgu lps, amik je airis kt rmh cikgu, bdn die dh suam2..menjelang ke mlm, suhu bdn airis x trun2 gak.. 37.8..aku pun sapukan air asam jawa kt 1 bdn die.. pastu baru la ok skit.pagi khamis, aku dh siap2 nk g keje.. cek2 shu bdn airis still tggi lg..disebabbkan kesian kt airis nak anta rmh cikgu, aku pun terpaksa menghabiskan cuti aku yg tgal 1 day..sian ank ibu..sabar ye airis..mgkin airis demam sbb nak beralih bulan..cikgu kate biasela bdk2 demam.. die nak ringankan bdn mgkin nk belajar meniarap x lame lg..mintak2 ank ibu cepat sembuh ye..ibu n papa x leh tgk anak ibu sayu je..airis kan slalu borak2 ngn papa..kalau ngan ibu ni asik nak *butek* je..hehehe(butek*menyusu)

airis dijaramkan air asam jawa (jaram*sapu)
kesiannye ank ibu..cpt2 sembuh ye sygmakan ubat punye la coleh(coleh*susah)..airis xnak bukak mlut

Monday, December 14, 2009

Airis cirit-birit

Adoyai anak ibu... cirit n selsema la plak..ni yg wat ibu n papa risau ni...tah ape yg ibu mkn smpai ank ibu crit, ibu pun xperasa.. di sebabkan terlalu risau n kesian kan airis, terpaksala ibu cuti smlam..semoga ank ibu cepat sembuh ye.. ibu xleh tgk airis sakit..ibu sedih..

baru pas blik klinik..muka sayu je.. cedihnye...
ubt yg doc bg tuk airis, ubt cirit birit, air garam, krim punggung n ubat selsema
airis dipaksa minum air garam..kembang2 idung anak ibu..
ibu n papa doakan ank ibu cpt smbuh ye.. nt papa n ibu bwk airis jln2.. cyg ucuk masham mashin ibu..muahhhh

kemas..kemas..kemas..

hri mggu hri tu kebetulan my asben kje mlm.. memandangkan xde xtvt nak wat, so ktrg pun kemas la rmh ktrg yg dh lame x dikemaskan.. dgn brg2 airis kt ruang tamu, lntai x ber mop, sawang byk... bwh sofa jgn ckp la, habuk tebal seinci..biasala.. x sempat nak kemas, sibuk uruskan ank2..cewahh..( padahal malas)so dgn penuh smgtnye kami berdua menjalnkn tgas msing2..si airis cume jdk pemerhati je..hehehe.

cewahh... my asben dgn selipar sin chan die tgh menyapu...ngeh ngeh ngeh
dapur ktorg yg dh mcm tongkang pecah..

ape la yg papa ngn ibu tgh buat tu... sy nak tolong leh x?boring sy asik baring je kt sni..
sntapan tghr..sambal ayam n syur sawi..yum..yum..pkul 3 ptg br dpt mkn...
hasilnya...taraaaa.... tapi xsempat smpai mlm, dh bersepah balik..huh..

Monday, December 7, 2009

ibu..di mana ibu..

kisah di hari pertama tinggalkan airis dengan papa.. ibu pergi kerja ye syg... ibu sentiasa rindukan papa n airis..

Hari ini, usia saya baru 7 minggu. Tiba-tiba saya rasa ada kelainan. Mulut saya disumbat dengan satu bende asing. Eh! Ini bukan puting ibu.. Eeee..tak naklah! Puihhh!! Tak sedapnya rasa dia. Tapi.. kejap.. rasa macam ada susu ibu..tapi ibu di mana? Terdengar suara papa memujuk, "Minumlah airis, nanti airis lapar". Apa kena mengena benda asing tu dengan minum susu. Kenapa saya kena minum susu dengan benda tu tak sedaplah. Huaaaa!!! Saya menangis sekuat hati.

Besok pagi, sekali lagi papa pegang saya. Tapi kali ini saya dah lapar. Emm!! Macamana nak buat ni? Ibu tak ambil saya pun! Oo oo! Mulut saya disumbat lagi dengan benda asing tu. Saya cuba jilat. Ehh! Ada susu ibulah kat benda ni. Macamana nak minum banyak lagi ye.. Hisap jelah, macam hisap puting ibu. Tapi bende nie keras sikitlah. Isy! Tak maulah minum dengan bende keras nie. Huaaaa!!ibu.. nak ibu!!

Hari ketiga, saya sudah boleh minum susu ibu dengan botol waktu pagi. Tapi nampaknya kali ini, papa aja yang peluk dan bermain dengan saya. Mana ibu ni? Lepas beberapa lama, perut saya pun dah lapar semula. Sekali lagi papa suapkan saya dengan botol. Eh! Ini dah dua kali ni. Tak pelah, minum jelah! Dah tengahari barulah ibu ada. ibu pergi manalah agaknya. Rindunya saya!

Selepas tu setiap hari, sedikit demi sedikit waktu saya menyusu dengan ibu dah digantikan dengan botol. Tapi saya dah tak kisah, asalkan yang saya dapat minum tu, susu ibu.. Rasanya pun tak berapa berbeza. Cuma yang herannya macamana susu ibu boleh ada di dalam botol.

Satu hari, nampak ibu awal-awal pagi lagi dah bersiap cantik. Seronoknya ibu nak bawa saya pergi jalan ke? ibu ambik saya dan bagi saya minum susu ibu. Sambil saya minum, saya ternampak satu benda pelik. Eh! Apa yang ibu buat tu? Nampak macam botol susu yang saya minum semalam. Tapi kenapa ada benda yang melekat dekat puting ibu sebelah lagi tu. Ooo rupa-rupanya macam tulah ibu masukkan susu ibu dalam botol. ibu tengah perah susulah tu. Saya pun buat tak kisah je. Yang penting saya dapat minum dengan ibu.

Bila saya dah kenyang, burrpp! ibu pun lepaskan puting ibu dari saya. Ahh..sedapnya! Harap-harap hari ni tak payah minum dari puting plastik tu lagi. Tapi sangkaan saya meleset sama sekali. Nampaknya hari ini, terpaksalah saya minum lagi dengan puting plastik tu. Sehari suntuk saya duduk dengan papa di rumah. papa lah yang jaga saya, basuh berak saya, mandikan saya dan juga suapkan saya dengan puting plastik tu bila saya lapar. Bila dah lewat petang, barulah nampak ibu. Yea! Ibu dah balik! Ibu pun terus menerpa dekat saya, dan peluk cium saya.

Saya dah tak kisah lagi pasal semua tu. Yang penting sekarang ni, saya nak upah susu. ibu cepatlah! Bila ibu beri je puting ibu, saya pun terus menangkap dan... aaahh, alangkah nikmatnya dapat susu ibu!

Thursday, December 3, 2009

Majlis Aqiqah n Cukur Jambul Airis.. part 2

pic sblm rmbut airis dicukur
atok, uwan, papa n ibu tgh gnting rambut airis



















atok adam,onyang,pakngah n plg pntig maklang..siap tayang duit lagi...(rm50)

family belah papa(iman n k.ina, mama,umi n ayong)
action makcik2 n sepupu2 airis..

Majlis Aqiqah n Cukur Jambul Airis.. part 1

07 Dis 2009 berlansungnya mjlis Aqiqah n cukur jambul puteri ksyangan kami.. mase ni aku msih berpantang hari yang ke 44.. huh..lega.. xlarat dah den nak berpantang..Alhamdulillah majlis berjalan lncar.. cuaca pun ok, x hujan n x berapa panas..

" Hukum melakukan aqiqah adalah sunat mu'akkadah iaitu sunat yang sangat digalakkan oleh Islam. Sebagaimana perbuatan Nabi Muhammad saw ketika Baginda mengaqiqahkan cucundanya Hassan dan Hussain alaihimassalam. Ianya bukanlah perkara yang wajib dilakukan. Barang siapa yang dikurniakan baginya anak, lalu dia ingin menyembelihkan untuk anaknya maka sembelihlah untuk anak lelaki dua ekor kambing yang sama keadaannya dan bagi anak perempuan seekor kambing."(copy paste je).. enjoy pic kat bwh..


ni la kambing aqiqah airis.. mmg terbaik dr ladang.. harga pun lagi terbaik..heheh..
ustaz shukor tgh ready nk sembelih kambing.. (abg haikal merajuk xdpt tgk kambing disembelih sbb die tido..mama die kejut, x nak bgun..)



















papa n paklang bertungkus lumus pasang khemah npak?pakai baju same kaler lagik! hehe



















atok n wan org yg paling sbuk skali..pakai baju same kaler gak? dh jnji ke diorg ni?



















xtvt mbgkus cndrahati n gula2, ni sume minah enteprem..termasukla yg baju itam kat tepi tu..
adik, abg n kak echa main atok pnye sound system. nyanyi lgu alyah(kau.. tlh jauh, jauh dariku,tiada ruang dihati buatmu, namun harus ku akui, ada ketika diminda kau menjelma kembali) versi diorg la.. heheh



















ni la door gift tuk tetamu..aku tgh pntang smbil posing ngn labu syong( pe kes bju terangkat kt blakng?)














diorg ni main air yg lebih..bkn nye bsuh pgan.. si kecik 2 org tu pn same.. termasukla pkngah die..yg si baju oren blang2 tu ( maklang) dok simbah2 org ngan air..abis lencun diorg sume..pape pun.. best gile..